Blogin kirjoittaminen täältä ei tunnu yhtään samalta kuin
aikoinaan Etiopiasta. Täällä on kulttuuri ja maisemat vähän turhan samanlaiset
jotta hirveästi mitään kunnon tarinoita irtoaisi. Just lupasin äidille laittaa
enemmän kuvia, mutta en tahdo oikein olla kauhean hyvä ottamaan niitä. En
tietenkään myöskään tykkää vaikuttaa turistilta, joka ottaa kuvia kaikesta
mahdollisesta, koska tietysti on paljon coolimpaa esittää osaavansa vaikkei ole
hajuakaan miten asiat toimii tai vaikuttaa ylimielisen tylsistyneeltä kun
toiset riemusta kiljuen juoksee ottamaan kuvia paikallisesta nähtävyydestä,
jota itsekin salaa vähän haluaisi käydä katsomassa.
Jos nyt joitakin kulttuurieroja lähdetään etsimään, niin
suurin on tietysti se, että tämä maa pyörii pyörien ja pyöräilijöiden
ympärillä. Tämä ei välttämättä kaikkia yllätä, ja tietysti itsekin sen tiesin
jo etukäteen, mutta itse kokemus on kuitenkin kokeilemisen arvoinen. On varsin
hauskaa huomata, että pyörä saa valoissa asettua auton eteen odottamaan, pyörän
valot vaihtuvat ennen autojen valoja ja muutenkin kaikki sujuu kuin tanssi.
Tämä johtuu tietysti osaltaan siitä, että paikallisen lain mukaan auton ja
pyörän kolaroidessa syy on automaattisesti auton, autoilija maksaa. Luultavasti
tästä johtuu myös se, että ilmeisesti pyörienkin pitäisi joitain
liikennesääntöjä noudattaa, mutta eipä niin kukaan tee. Itseasiassa tänään
huomasin ensimmäistä kertaa, että kaikki eivät tavallani polkeneet päin
ilmeisesti autojen ja pyörien yhteisiä punaisia valoja, vaan osa jäi jostain
syystä odottamaan. Pyöriin liittyy myös eräs kulttuurishokin ensimmäisestä
ihastumisvaiheesta eriävä ärsyyntymisen kokemus. Oletukseni kun oli, että jos
paikalliset pyöräilevät koko ikänsä joka paikkaan ja lapset kasvavat pyöräilyyn
kohdusta asti, niin pyöräily sujuisi kaikilta suurinpiirtein yhtä hyvin kuin
hengittäminen. Näin ei kuitenkaan vaikuta olevan, vaan lähes päivittäin menee
hermo siihen, kun joku matelee keskellä kaistaa ilman aikomustakaan väistää
altasi pois, kellon kilkuttaminen saa tyypin väistämään nimellisesti pari
senttiä, joka ei kuitenkaan riitä mihinkään. Oikeanpuoleisen liikenteen mukaan
joka ikisellä kadulla on kaksi pyöräkaistaa, oikealla mennään eteenpäin ja
vasen on vastaantulijoita varten, paitsi ilmeisesti osalle, jotka tuntuvat
polkevan vähän mistä huvittaa. En myöskään olisi kuvitellut että kaikista
ihmisistä minä poljen lainapyörälläni ohi kaikista muista. Ei sillä että
minulla olisi kiire minnekään, mutta tykkään ajaa omaan tahtiini sen verran
lujaa, että vauhti eroaa kävelystä.
Toinen tärkeä asia ja yhtä jokapäiväinen kuin pyöräily on
tietenkin, mikä muukaan kuin suklaavanukas. En tiedä onko teissä vielä joku
joka ei tiedä, että täältä saa Alpron suklaasoijavanukasta puolen litran
purkeissa hintaan 1,05e. Se on yhtä kuin noin 2 euroa per litra. Olen ottanut
henkilökohtaiseksi haasteekseni syödä vanukasta joka päivä, enkä vielä ole
epäonnistunut saati katunut. Itse asiassa alan päivä päivältä vakuuttua enemmän
siitä, että ihminen ei oikeastaan muuta ruokaa tarvitsekaan. Viimeisin
varmistus tälle tuli eilen, kun muistin viimein ostaa uusia multivitamiineja
vanhojen loputtua (täällä 60 kpl vegaaneille suunniteltuja vegaanipillereitä maksoi
muuten lähi-Kruidvatissa 2,95e, vrt. ~ 10e erikoisliikkeessä Suomessa).
Huomasin nimittäin samana iltana, että olen koko tämän ajan saanut noin 75%
suositellusta b12-vitamiinimäärästä päivittäisestä suklaavanukasannoksestani :D
Sitten muihin uutisiin. En ole koko aikaa nyhjöttänyt täällä
Nijmegenissä. Kävin torstaina ensimmäistä, mutten suinkaan viimeistä kertaa
kaupungissa nimeltä Utrecht. Torstaiaamuna rakas kollegani Hannah ohimennen
kysyi olenko saapumassa kuukausittaiseen viittomakielikahvilaan Utrechtiin. En
ollut muistanut koko asiaa enkä täten ollut myöskään suunnitellut saapuvani
paikalle. Ajatus spontaanista reissusta kuitenkin muhi mielessäni päivän, ja,
koska olin suunnitellut lähteväni Utrechtiin joka tapauksessa perjantaina,
päätin kokeilla tuuriani ja liftata. Lähdin töistä kotiin ja hyvin
suoraviivaisesti jatkoin matkaa kohti keskustan liftispotteja. Olin yrittänyt
jo aikaisemmin tarkkailla paikkoja sillä silmällä, mutta en ollut keksinyt
mitään ehdottoman hyvää ratkaisua. Aloitin kokeilemalla erästä bussipysäkkiä,
mutta luovutin varsin nopeasti. Päätin kokeilla tuuriani eräänlaisen liikenneympyrän
liepeillä ennen Waalin yli vievää siltaa, joka on periaatteessa ainoa tie pois
tästä kaupungista, ainakin minun kannaltani oikeaan suuntaan. Noin viisi
minuuttia ehdin seistä paikallani, kun ensimmäinen auto pysähtyy ja sähköpyörätuolia
käyttävä nuori nainen avustajakoirineen kertoo olevansa matkalla noin
puoliväliin matkaa. En suoraan sanoen tuolloin vielä tiennyt tarkkaan missä
kohtaa matkaani tarjottu paikkakunta oli, mutta symppasin tyyppiä niin paljon,
että päätin ottaa kyydin vastaan. Kaikki sujui mukavasti, juteltiin muiden
muassa Suomen ja Alankomaiden avustajapalveluiden eroista ja vammaisten
työllistymistilanteesta. Sain kyydin suoraan pienen Veenendal-de Klomp –kuntayhtymän
juna-asemalle. Tässä vaiheessa tiesin että junalla on vain yksi asema ennen
saapumista Utrecht Centraaliin, mutta tuokaan matka ei sujunut ilman kommelluksia.
Ennen junan saapumista laiturilla kaikui kuulutus, tietysti ainoastaan
hollanniksi, jota seurasi joukko ihmisten huokailuja ja muutamia voimasanoja.
Hetken kuluttua juna kuitenkin saapui laiturille ja ihmiset astuivat sisään.
Joku naureskeli, että pysäkkinäytössä näkyy päinvastainen suunta. Juna pysähtyi
seuraavalla asemalla ja suurin osa ihmisistä poistui. Vähän yllättävän suuri
osa ottaen huomioon että olimme matkanneet vasta keskeltä ei mitään keskelle ei
mitään. Päätin varmuuden vuoksi kysyä eräältä junaan jääneeltä, että meneehän
tämä varmasti Utrechtiin, vaikka näytössä lukee päinvastainen suunta. Tyyppi
vakuutti että kaikesta huolimatta menee. Eräs toinen matkustaja kuuli
kysymykseni ja korjasi, että ei, tämä juna kääntyy tässä ympäri ja toiselle
raiteelle tulee hetken päästä toinen juna joka jatkaa Utrechtiin!
Pääsin lopulta perille vieraaseen kaupunkiin, jossa etsin
kartasta mieleeni tallentamien epämääräisten muistikuvien perusteella tieni
perille baariin, joka oli täynnä viittovia käsiä. Kollegani ei ollut vielä
paikalla, mutta kasvojen seasta tunnistin vajaa kaksi vuotta sitten Etiopiassa
tavanneeni Aimeén J
Liityin seuraan, tutustuin uusiin tyyppeihin, en ollut ainoa ulkomaalainen
kuuleva seurueessa ja saimme hyvät naurut eri viittomakieliä vertailemalla.
Lopulta myös kaverini tuli paikalle ja viivyimme seurassa hetken ennen kuin
muutaman muun kanssa lähdimme kohti koteja.
Perjantaina olin töissä varsin väsynyt, enkä kovin kauaa
siellä edes viettänyt ennen kuin lähdin taas liftaamaan. Toki ehdin toivottaa
uuden toimistokaverini, korealaisen kuuron Kang-sukin tervetulleeksi ennen
lähtöäni. Tällä kertaa itse liftaaminen kyllä sujui paremmin. Ilma oli
paahtavan helteinen ja olin asettanut itselleni tunnin takarajan auringossa
seisomiselle ennen kuin ottaisin junan. Tarkistin ajan kännykästä, ja huomasin
että jo kolmen ensimmäisen minuutin aikana ehdin saada kolme tarjousta 20
kilometrin päähän Arnhemiin. Olin aikaisemmin lukenut että kaikki ovat menossa
sinne, mutta sieltä on hankala päästä eteenpäin, joten kieltäydyin kaikista.
Noin 10-15 Arnhem-tarjouksen jälkeen takanani töötättiin, sillä joku halusi
tarjota kyydin vaikken ollut sitä edes huomannut. Tämä kyyti oli suoraan
Utrechtiin asti ja aikaa oli ehtinyt kulua ehkä 20 minuuttia. Paremmin kuin
olin edes toivonut! Kuski oli vanha hippi, joka oli vaihtanut alaa ja opetti
nykyään viestintää ammattikorkeassa. Eniten yhteistä tuntui kuitenkin löytyä
vasemmistolaisesta politiikasta, ja matkustelusta. Reppureissaaminen 80-luvulla
Intiassa viimeistään vakuutti että tämä on hyvä tyyppi.
Utrechtissa oli kivaa, samoin Amsterdamissa jonne menin
katsomaan Euroviisuja (vaikkakin alkuperäisistä suunnitelmista poiketen lopulta
tietokoneen näytöltä kaverin soluasunnon huoneessa). Nyt alkaa väsyttää, eikä
kotiinpaluun jälkeen ole juuri kertomisen arvoisia asioita tapahtunut.
Jatketaan myöhemmin, kuvien kera!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti